CURRICULUM VITAE

Lily van den Bergh english version

Lily van den Bergh was in de jaren zestig omroepster bij de VPRO-televisie, presentatrice voor de VARA-radio en deed de redactie en presentatie van een kunstprogramma voor de NOS-televisie.

Ze bezocht de Kleinkunst Academie in Amsterdam en speelde in verschillende Nederlandse speelfilms, o.a van regisseur Nikolai van der Heyde (‘Een Ochtend van zes weken’, 1966).
Van 1970-1975 schreef ze als freelance journaliste voor Vrij Nederland, De Groene, Het Vrije Volk, Haagse Post, Televizier, en de filmbladen Skoop en Sight and Sound.
Met een reisbeurs van het toenmalige Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk verbleef van den Bergh in Canada en de Verenigde Staten, om de kleinschalige media buiten het open net, kabel -organisaties en videogroepen te bestuderen. Ze schreef voor het ministerie een rapport over dit toen nieuwe fenomeen en het was tegelijkertijd een inspiratiebron voor het later door haar op te richten video centrum. In Amsterdam gaf ze audiovisueel onderwijs op een groot aantal middelbare scholen.

In 1972 richtte ze Open Studio Video-Centrum op, een niet-commercieel audiovisueel centrum voor cursussen en verhuur van goedkope av- faciliteiten voor kunstzinnige, educatieve en maatschappelijke instellingen. Open Studio is nu de grootste, niet-commerciële audiovisuele organisatie in Amsterdam en daarbuiten.
In de periode van 1975-1983 was van den Bergh coördinator van Open Studio, waar ze, naast het organisatorische werk, een tiental videofilms regisseerde en produceerde onder andere over en voor de vredesbeweging:
Kernwapens ook ’n gok’, ‘Stop de Neutronenbom’, ‘Hollanditis’ en educatieve- en voorlichtingsfilms: onder andere: ‘Rode Kruis Bloedbank'.
De laatste productie bij Open Studio was: ‘De Razende Hollander
(87 min, 1984) over de overlevingsstrijd van de laatste civiele Amsterdamse scheepswerf NSM, waarvoor de Open Studio opnameploeg als enige maandenlang de gezamenlijke strijd van arbeiders en directie mocht filmen.
 -Speciale vertoning voor A'dam Noord publiek en speciaal voor ex- scheepsbouwers ter gelegenheid van lancering van stichting 'NDSM herleeft' op het voormalige NDSM terrein (2013)

In 1985 verliet van den Bergh Open Studio en richtte het filmproductie bedrijf Open Studio Producties (OSP) op.
In datzelfde jaar produceerde ze in opdracht van de afdeling Onderwijs van de gemeente Amsterdam de gedramatiseerde videoproductie

Het Postkantoor’ (20 minuten, 1985),
Productie Lily van den Bergh
regie Peter van Wijk.
Een gedramatiseerde documentaire in opdracht van de gemeente Amsterdam

Uit het Leven van een Vroedvrouw’ (42 min, 1986),
Productie Lily van den Bergh
Erie Nouchka van Brakel
naar een filmplan van Jetske Spanjer, uitgezonden door de IKON-televisie, met subsidie van het Ministerie van Sociale Zaken, afdeling Emancipatie. 

'Opstand in Sobibor' (108 min, 2011/1989)
Van 1986-1989 regisseerde en produceerde ze de eerste Nederlands-Russische co-productie.
Een 35mm documentaire over de minst bekende, maar meest geslaagde opstand in een Nazi vernietigingskamp: Sobibor in Polen, in de Tweede Wereldoorlog.
Voor deze lange documentaire reisde Lily van den Bergh samen met de Russische co-regisseur Pavel Kogan van de beroemde Leningradskaya Studia Dokumentalnich Filmov (de Leningraadse Documentaire Filmstudio) en een Russische crew naar zeven landen, verdeeld over vijf continenten, waar in zes talen overlevenden gefilmd werden.

'Opstand in Sobibor' werd door Open Studio Producties geproduceerd in samenwerking met VARA-televisie, met subsidie van het Fonds voor de Nederlandse Film, het COBO-fonds en particuliere fondsen. De film werd twee maal door de Nederlandse televisie uitgezonden, verschillende malen in de voormalige Sovjetunie, in BelgiŽ, 3 maal in IsraŽl en minstens 7 maal in de Russische Federatie. Een kortere versie werd in 1993 door het Frans/Duitse La Sept/Arte (Grand Format) gelijktijdig in Frankrijk en Duitsland uitgezonden.

'Opstand in Sobibor' is op festivals in de hele wereld vertoond. De documentaire kreeg de tweede prijs van de Joris Ivens Award tijdens het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) in 1989, alsmede de Aanmoedigingsprijs voor Film van het Amsterdamse Fonds voor de Kunst in 1990. In 1991 werd de film geselecteerd als Nederlandse documentaire inzending naar de 63e jaarlijkse 'Academy Awards' (Oscar).
 - Recente vertoningen: Film Festival 'Filmer à Tout Prix' in Brussel (2006), 'Warsaw Jewish Film Festival' in Warsaw (2013)

Huishoudens Van Steen’ (16 mm, 48 min, 1991),
In samenwerking met de Universiteit van Amsterdam geproduceerd door Lily van den Bergh.
regie Kees Hin, over het hergebruik van oude gebouwen (op het terrein van het voormalige Wilhelmina Gasthuis in Amsterdam).
-speciale vertoning in Frascati voor 25 jarig bestaan behoud WG terrein (2009) 

Gedurende enkele jaren produceerde ze voor MART (Multiculturele Amsterdamse Radio en Televisie) een maandelijks multicultureel, lokaal televisie programma met bijdragen van leerlingen van de Filmacademie en vertegenwoordigers van organisaties uit multicultureel Amsterdam. Voor veel beginnende allochtone filmmakers was deelname aan de maandelijkse uitzendingen vaak een opstap naar de filmacademie en een professionele filmcarrière.

Het Omgekeerde Perspectief’ ('Inverted Perspective') (35mm, 110 min, 1996) met subsidie van het Fonds voor de Nederlandse film en het COBO-fonds, kwam gereed in 1996. Een tweede co-productie met Rusland.
Van den Bergh regisseerde deze documentaire op locaties in Rusland en Nederland, met adviezen van de Russische regisseur/cameraman Sergei Skvortsov.
Een korte versie is in september '97 door de IKON-televisie uitgezonden en aan verschillende Europese televisieomroepen verkocht.
‘Het Omgekeerde Perspectief’ ging in première op het Nederlands Filmfestival in Utrecht, werd genomineerd in de categorie Best international documentary over 60 minutes voor het Hot Docs! Festival in Toronto en in competitie vertoond op het International Documentary Festival in München, het International Women's Festival in Minsk en DokumentART in Neubrandenburg in 1997. (In 1998 was Lily van den Bergh jury lid voor dit festival.) De film was in maart '97 te zien in bioscoop Rialto.

Kunt U mij 60 zagen en 12 Naaimachines sturen?’ (50 min, 2000),
door van den Bergh geregisseerd en geproduceerd voor Open Studio Producties.
Een documentaire over o.a. Gered Gereedschap, een kleinschalige ontwikkelingsorganisatie, die opgeknapt gereedschap naar landen in Afrika en Latijns-Amerika stuurt. De film volgt de gereedschappen van de werkplaatsen in Nederland naar een organisatie van Weduwen en Wezen in Burkina Faso, een gehandicapten school in Ghana en beeldende kunstenaars in Zimbabwe.
In april 1999 werd de korte versie van ‘Kunt U mij 60 zagen en 12 Naaimachines sturen?’ op de Belgische Televisie Canvas door Lichtpunt uitgezonden. De lange versie (50 min), gemaakt met subsidie van COBO, NCDO, NOVIB, Thuiskopiefonds e.a. werd in april 2000 door de EO uitgezonden.
-speciale vertoning in Frascati voor 25 jarig bestaan behoud WG terrein (2009)

Lily van den Bergh is lid van NBF en FNV Kiem, was hoofdbestuurslid van de Kunstenbond FNV en vertegenwoordigster van de 'Federation Internationale des Syndicats de l’Audio Visuel' (FISTVAV).
Ze heeft een dochter en woont in Amsterdam. 

Contact:

tel: +31-20-6223661
fax: +31-20-6275090
mobiel: +31-6-14904409
e-mail: info@openstudioproducties.nl



blauw

 

tily Lily van den Bergh
(foto: Hans van den Bogaard)