CURRICULUM VITAE

Pavel Kogan english version

Pavel Kogan, de bekende Russische regisseur werd in 1931 in Leningrad (nu St. Petersburg) geboren.
In 1957 studeerde hij af aan de Staats Universiteit van Leningrad en in 1964 aan het Moskouse Theater Instituut. Tijdens zijn studie werkte hij als mime acteur in het Marinka theater (Kirov Opera Theater).
Vanaf 1959 werkte Kogan eerst als assistent en later als filmregisseur bij de Documentaire Filmstudio in Leningrad (Leningradskaya Studia Dokumentalnov Filmov). Hij heeft ongeveer 30 films gemaakt. Veel van zijn films werden geselecteerd voor internationale film festivals.

Een van zijn bekendste documentaires ‘Look at her Face’ - met behulp van een verborgen camera gefilmd in het beroemde museum ‘de Hermitage’ - laat de bezoekers zien, die naar het schilderij ’ Madonna Litta’ van Leonardo da Vinci kijken. Deze film werd in 1966 bekroond met de Jury prijs in het Leipzig Documentaire Festival en op het Festival van het Franse Tours.

Zijn film: ‘The military Music Band’, samen met co-regisseur Peter Mostovoy gemaakt, kreeg de grote prijs (Gouden Duif) in Leipzig in 1968.
Twee van zijn films ’City in Siege’ en ‘The Secret Task’ (1981) zijn gewijd aan de geschiedenis van zijn geboortestad in de 2de Wereld Oorlog. Gedurende de bijna drie jaar durende Nazi blokkade van Leningrad vielen haast een miljoen doden.

“Bij voorkeur houd ik me bezig met het ontdekken van kunstzinnige momenten in het leven, zoals het zich voordoet.” zei Kogan “Hoe de omzetting plaatsvindt van feitelijke informatie naar beelden met een artistieke waarde, is nog steeds een mysterie voor me.”
Pavel Kogan was zeer geïnteresseerd in de hedendaagse psychologie en in de sociale processen van de moderne samenleving. 

Zijn film ‘Soon comes the summer’ (1987) is gewijd aan de problemen van Glasnost, Perestrojka en de democratisering van de Soviet Unie. De film combineert satire met tragikomedie en kreeg een speciale prijs op het Leipziger film festival.

Met co-regisseur Lily van den Bergh, die hij op het festival in Leipzig ontmoette, maakte hij de eerste Nederlands - Russische co-productie ‘Opstand in Sobibor’ (1989).
Ze reisden samen met een Russische crew (cameraman: Sergei Skvortsov) de hele wereld over om getuigen te filmen van de meest succesvolle maar ook onbekendste opstand van joodse gevangenen in het nazi vernietigingskamp Sobibor (Polen) gedurende de 2de Wereld Oorlog.
De film kreeg de tweede prijs van de Joris Ivens Award op het Internationale Documentaire Film Festival Amsterdam.

Naast documentaires maakte Pavel Kogan ook drie speelfilms:
The Topic with Variations’ (1974)
The House is Build’ (1978) samen met Peter Mostovoy
The Limit of the Posssible’ (1984/85)

In 1991 maakte Kogan zijn laatste twee documentaires:
Russian Ballet without Russia’ en ‘Nevzorov

In 1992 werd Kogan ernstig ziek. Met zijn vrouw Ludmila Stanukinas, zelf een bekende Leningraadse documentaire maakster verhuisde hij van het koude St. Petersburg naar het warme Israël. Een goede vriend van het echtpaar, de bekende filmmaker Victor Kosakovsky maakte een prachtig portret van Pavel en zijn geliefde vrouw, die dag en nacht met een verbazingwekkende toewijding voor haar zieke man zorgde:
Pavel en Lyala, Jerusalem Romance’ (1998).

Datzelfde jaar ging Pavel terug naar zijn geliefde St. Petersburg, waar hij op 3 november overleed.
Hij werd begraven op de beroemde begraafplaats Komarovo.

 

vorige

blauw

 

tily Pavel Kogan